close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

הבן של השכנים התקין ואתם עלולים להיתבע

מערכת שורשז ניסן, תשעג18/03/2013

נעמי אסיא המייצגת את ארגון BSA, מדגישה את הסיכומים הכרוכים בעבודה עם תוכנות ללא רישיון.

תגיות:
להערכת מומחים ולנתוני סקר IDC לשנת 2011, יותר משליש מתוכנות המחשב המותקנות ברשות עסקים בישראל – אינן בעלות רישוי מתאים.
כתוצאה מכך, אותם עסקים חשופים לתביעות, ואם ייתפסו הם עלולים להידרש לשלם פיצויים בסך מאות אלפי שקלים.
כך למשל, העברת תוכנה ממחשב למחשב בתוך הארגון, פעולה שכיחה בקרב עסקים – עלולה להוות הפרה של רישוי התוכנה.

לדברי עו"ד נעמי אסיא, בעלי עסקים כלל לא מודעים לכך שמדובר בעבירה, או ממעיטים מחומרתה, והדבר עלול לעמוד להם לרועץ בעתיד.
כך למשל, עלולה הורדת תוכנה מהאינטרנט, גם כשהיא נראית חוקית לחלוטין, וגם אם בוצע עבורה

תשלום מלא –להוות הפרת רישוי, והשימוש בתוכנה עלול להתגלות כלא חוקי. הסיבה - הספק ממנו נרכשה התוכנה איננו מורשה. במקרים שכאלה, האחריות על השימוש הלא חוקי בתוכנה, יוטל על בית העסק.

בנוסף, עסקים רבים אשר עברו בשוגג את מספר התחנות בהן הם רשאים להתקין תוכנה ברישיון, עלולים לשאת בקנסות כבדים.
גם כאשר המוכר בחנות המחשבים, רוצה לצ'פר אתכם, או לפצותכם, ומעניק לכם תוכנה נוספת "על הבית" - סביר להניח שהתוכנה הזו כלל אינה מורשית, ואתם אלה שתשאו באחריות על השימוש בה.

עו"ד נעמי אסיא מייצגת בישראל את ארגון ה- BSA - ברית תוכנה, וארגון עולמי מוביל להגנה על תעשיית התוכנה, מסבירה כיצד מעסיקים עלולים לחשוף את עצמם לסיכון בתביעות – בסכומים היכולים להגיע לעיתים לעשרות ואף מאות אלפי שקלים, וסוקרת כמה מהמקרים הבולטים ביותר שנחשפו במהלך שנת 2012 בישראל.

לפני כשנה,קיבל צוות BSA דיווח על משרד אדריכלים, שמשתמש בתוכנת שרטוט על גבי 20 עמדות מחשב. כאשר בפועל, רכש המשרד רישיון ארגוני על גבי 5 עמדות בלבד. חברת האדריכלים ומנהליה נתבעו, ובהסכם הפשרה שנחתם מחוץ לכתלי בית המשפט, חויבה החברה לשלם מאות אלפי שקלים- הן כפיצוי בגין הפרת זכויות היוצרים בתוכנה, והן לצורך התאמת הרישיון הארגוני

במקרה אחר הוגשה תביעה נגד רשת מלונות גדולה ונגד מנהליה: מבדיקות שערך ארגון ה-BSA ומחקירות סמויות, התברר כי ברשת המלונות נעשה שימוש בעשרות עותקים של תוכנות של החברות בארגון ה- BSA. במסגרת פסק דין בהסכמה, חוייבו רשת המלונות ומנהליה לשלם מאות אלפי שקלים- הן כפיצויים בגין ההפרות והן לצורך רכישת רישיונות שימוש מתאימים.

לדברי עו"ד נעמי אסיא, כל שימוש בתוכנת מחשב מחייב קבלת רישיון, או רכישתו. כל התקנה ללא רישיון היא התקנה פיראטית המנוגדת לחוק. גם אם נרכשה תוכנה מקורית, השימוש בה בניגוד לתנאי הרישיון מהווה שימוש פיראטי.

יש אמנם גרסאות המאפשרות שימוש במקביל על יותר ממחשב אחד, למשל על מחשב נייד ומחשב נייח, אבל חשוב לא להתפתות ולהתקין את התוכנה על גבי יותר עמדות מחשב מהמותר ברישיון.

גרסת סטודנט בבית העסק?
לאחרונה הגיש ארגון BSA תביעה נגד אחת מהעיריות בצפון הארץ וכנגד ראש העיר באופן אישי, בגין תוכנות מחשב שהותקנו במחשבים של משרדי העירייה. התוכנות שנמצאו בפשיטה של הארגון, היו אמנם חוקיות, אבל הגרסאות שלהן היו מיועדות למוסדות חינוך.

העירייה נאלצה לרכוש רישיונות שימוש מתאימים, ולשלם במסגרת הסכם פשרה פיצויים בגובה של עשרות אלפי שקלים.

לדברי עו"ד נעמי אסיא, לתוכנות לא מעטות קיימות מספר גרסאות. כך תוכנה מסוימת יכולה להיות אמנם חוקית לייעוד מסויים, אך השימוש בה עלול להיות פיראטי אם הוא נעשה בניגוד לייעוד, ולתנאי הרשיון.

התקנת גרסת "חינוך" או "סטודנט" במחשבים של בית העסק, עלולה לגרור תביעה ותשלום פיצויים, וזאת, גם אם השימוש בגרסה נעשה בתום לב או ללא ידיעת המתקין.

כיצד אפשר לזהות טרם רכישת תוכנה באיזו גרסה מדובר?
"יש לשים לב תמיד לתנאי הרישיון" אומרת עו"ד נעמי אסיא. "בדרך כלל לא מדובר באותיות קטנות, ועל גבי אריזת המוצר ניתן להבחין באיזו גרסה מדובר: 'Home Edition', 'Business', 'Student', OEM וכיו"ב".

גם מחיר התוכנה מהווה אינדיקציה להבחנה בין הגרסאות השונות, ויכול לסייע במניעת טעויות מיותרות: מחיר גרסת סטודנט, למשל, למחירה יהיה נמוך משמעותית ממחירה של הגרסה המסחרית.

המכללה ניצלה גרסאות ניסיון - ונתבעה
פעמים רבות עלולים עובדים בחברה להוריד גרסאות ניסיון למחשב, הניתנות להורדה בחינם למשך תקופה קצובה בלבד.

לאחרונה, נתקל ארגון ה-BSA במכללה ידועה למקצועות העיצוב והגרפיקה הממוחשבת, שהתקינה על גבי כל עמדות המחשב בכיתות הלימוד תוכנה גרפית יקרה בגרסת ניסיון.

אלא שבתום תקופת הניסיון לא הסירה המכללה את הגרסאות, בניגוד מוחלט, כמובן, להסכם השימוש. המכללה ומנהליה נדרשו לשלם במסגרת הסכם פשרה עשרות אלפי שקלים לארגון ה-BSA, וכן לרכוש לשימוש גרסאות רישיון התואמות את צרכי המכללה.

לדברי עו"ד אסיא, כדי להמנע מתשלומי פיצויים גבוהים ועלויות משפטיות לא מבוטלות, על בעלי חברות לדאוג להסרת גרסאות אלה בסיום תקופת הניסיון, ולרכוש רישיון מתאים לתוכנה במידת הצורך.

המוכר הבטיח הנחה בדמות תוכנה? היא עלולה להיות פיראטית
הנחה במחיר זה נחמד, אבל אם מציעים לכם הנחה במחיר המחשב, שמגולמת בהתקנת תוכנה, ראוי שההצעה הזו תדליק אצלכם נורת אזהרה. "לפעמים, כדי לעמוד בתחרות המחירים בשוק, מעניק מוכר המחשבים 'הנחה' בדמות התקנת תוכנות מחשב. בפועל, המוכר מתקין במחשב הלקוח תוכנה פיראטית, ללא רישיון שימוש. "כך הלקוח לא נדרש לשלם על עלויות התוכנה, ומאמין שבמחשבו מותקנות תוכנות 'חוקיות'".

איך אפשר למנוע את העבירה? לדברי עו"ד אסיא, חשוב מאוד לוודא, כי הסכום הסופי אותו נדרשים לשלם כולל גם את רישיון השימוש, ולא רק את התקנת התוכנה.

בנוסף, ממליצה עו"ד אסיא לבקש חשבונית מס או קבלה המעידה על רכישת התוכנה החוקית, לכל מקרה בו תידרש הוכחה.

לא אחת נתקל ה-BSA בלקוחות שטענו כי רכשו מחשב עם תוכנות חוקיות, אבל לא היתה להם הוכחת קניה או רישיון שימוש. כך, למעשה, הם נחשדו בעשיית שימוש מפר בתוכנות של החברות בארגון ה- BSA.

שימוש בתוכנות OEM: כך תעשו זאת נכון
גם שימוש שגוי בתוכנת OEM עלול להוביל לשימוש שאינו חוקי, בניגוד לתנאי הרישיון. "רישיונות מסוג OEM מתאימים רק לתוכנה הנמכרת כשהיא מותקנת על גבי מחשב חדש, וצמודה לאותו מחשב בלבד". "לא ניתן להתקין תוכנה בגרסת OEM על גבי מחשב שלא נמכר ביחד איתה, ולא ניתן להעביר תוכנה כזו ממחשב למחשב".

תביעה בנושא זה הוגשה נגד חברת אופנה מהמובילות בשוק הבינלאומי ונגד מנהליה בעניין זה. התביעה האשימה את החברה ברכישת תוכנות בגרסתOEM , מבלי שנרכשו מחשבים כנדרש בתנאי הרישיון.

במסגרת הסכם הפשרה, שקיבל תוקף של פסק דין, חוייבה החברה לשלם עשרות אלפי שקלים כפיצוי על הפרת זכויות היוצרים, ובנוסף רכשה תוכנות בגרסאות מתאימות בשווי אלפי שקלים.

לדברי עו"ד נעמי אסיא, מומלץ לוודא עוד בטרם שרכשתם מחשב חדש, כי יחד עימו מגיעים כל רשיונות השימוש בתוכנות.

שילמתם מחיר מלא באינטרנט? זו לא תעודת ביטוח
אין כל חובה לרכוש תוכנה חוקית ישירות מהיצרן. כדאי ונכון לערוך סקר שוק, אך יש חשיבות לזהותו של המוכר. "רכישה ממשווק מורשה של בית התוכנה תפחית את הסיכוי לרכישת תוכנות שאינן בעלות רישוי מתאים, במיוחד אם הרכישה מתבצעת דרך האינטרנט" אומרת עו"ד אסיא. לדבריה, בסופו של דבר, רכישה מספק מורשה קבלת התמיכה הראויה ועדכונים שוטפים לתוכנה.

ישנם מקרים בהם נמכרת גירסה ישנה של תוכנה, יחד עם גרסה משודרגת. במקרים שכאלה יש לוודא את קבלתם של הרישיונות המקוריים גם של התוכנה הישנה וגם של השדרוג. "יצרנים מסויימים מגבילים את השימוש בתוכנה לטריטוריות מסויימות" אומרת עו"ד אסיא, "עליכם לוודא כי התוכנה שאתם רוכשים אינה אוסרת את השימוש בה בישראל". לכן מוטב לרכוש תוכנות ממשווק מורשה, ולוודא באמצעות אנשי מקצוע, כי התוכנות אכן מורשות ונעשה בהן שימוש כדין.

העובדים התקינו – המעסיק ישלם
במקרים רבים מתקינים עובדים תוכנות המתגלות כפיראטיות. במקרה שכזה, נושא בעל העסק באחריות, ובמידה שייתפס – הוא ייקנס. לכן, ההמלצה לבעלי חברות היא לקבוע מדיניות ברורה בכל הנוגע להורדת ולהתקנת תוכנות, ולהבהיר אותה לכלל עובדי החברה. לא כדאי להסתפק רק בהכרזות, ומומלץ לבצע גם בדיקות תקופתיות.

מנהלי מערכות ואנשי ה-IT, מתקינים לעיתים תוכנות לא חוקיות כדי לחסוך בתקציב. גם במקרים כאלה, מי שנשא באחריות היו בעלי החברה. "על בעל העסק לוודא, שמנהלי המערכת ואנשי ה-IT יודעים שהתקנה פיראטית אינה מקובלת בארגון".

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה